Ziggo benadert voormalige klanten met kortingen tot honderden euro's
Klanten die Ziggo zo’n elf maanden geleden de rug hebben toegekeerd, kunnen een belletje van hun oude provider krijgen. Dit moment is door Ziggo bewust gekozen. Bij een overstap naar een andere provider wordt meestal een overeenkomst met een contractvaste periode van een jaar gesloten. Met een maand opzegtermijn bij contracten voor vaste diensten is elf maanden dus een goed moment om voormalige klanten te benaderen met een aantrekkelijk aanbod, in de hoop hen te overtuigen om terug te keren.
Honderden euro's
Dat het aanbod aantrekkelijk is, staat buiten kijf. Voormalige klanten krijgen een korting aangeboden van 50 procent gedurende de eerste twaalf maanden van het nieuwe contract. Het gaat hierbij wel om een tweejarig contract, dus met een looptijd van 24 maanden. Afhankelijk van het eventueel te kiezen abonnement kan de totale korting tot boven de 500 euro oplopen. Bestaande klanten die na de contractvaste periode opbellen voor een aanbod om het abonnement over te sluiten met een nieuwe contractvaste periode krijgen een financieel minder aantrekkelijk aanbod. Zij moeten stevig onderhandelen om een korting van meer dan 100 euro of jaarabonnementen op betaalzenders en/of streamingdiensten te krijgen.
Klantverlies
De proactieve benadering van Ziggo komt korte tijd nadat eigenaar VodafoneZiggo opnieuw kwartaalcijfers bekendmaakte waaruit blijkt dat tienduizenden Nederlanders het kabelbedrijf de rug hebben toegekeerd. Ook het door Ziggo zo felbegeerde Formule 1 ging ondanks een hoger bod aan de neus van het kabelbedrijf voorbij en blijft na dit seizoen nog vijf jaar langer bij Viaplay. Het aantal abonnees bij Ziggo staat onder druk door de toenemende concurrentie van glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta.